Andras Király is voor het tweede jaar op rij kampioen geworden in de Conrad Mazda MaX5 Cup. Daar waar de beslissing over de titel vorig jaar nog achter de wedstrijdtafel moest worden beslist pakte de rijder van IL Motorsport Racing 1 dit jaar met ruime voorsprong op naast belager Tomas de Backer en Bart Kramer de titel. Zijn teamgenoten van IL Motorsport Racing 2 wonnen de bokaal voor het beste team.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto’s: PR
Op het programma van de Finaleraces bij het DNRT stonden afgelopen weekend een tijdtraining en drie races van 10 ronden voor de 31 ingeschreven deelnemers. Király stuurde zijn MaX5 opnieuw als snelste rond op het zonovergoten Circuit Zandvoort tijdens de inleidende kwalificatietraining. Met een tijd van 2:07.165 stond hij 0,197 seconden voor Bart Kramer en 0,236 voor Edwin van Gerven op de grid. De Belg Raf Lemmens scoorde de vierde tijd, gevolgd door Marcel Dekker en David Koh. De runner-up in de tussenstand van het kampioenschap op dat moment, de Belg Tomas de Backer, stelde teleur met de 10e tijd. Na afloop bestrafte de wedstrijdleiding echter vier rijders voor het overschrijden van de track limits, wat gevolgen had voor Dekker, Van Gerven, Niels Quist en Toine Kreijne. Van Gerven moest daarom vertrekken vanaf plek 6, Dekker vanaf 10 met De Backer nu vóór hem.
Bij aanvang van de eerste race stond Király 30 punten voor op De Backer, na aftrek van de vier slechtste resultaten van het seizoen. Winst in een race levert 60 punten op, dus alles was nog mogelijk. De start van Király was goed, evenals die van Lemmens, die meteen Kramer wist te passeren. Een ronde later was de Belg echter zijn tweede positie al weer kwijt, nadat Kramer hem voorbij kwam. En een ronde later deed Van Gerven dat ook, waarmee de top vier voor even was bepaald. Oud-kampioen Dekker liet zien dat hij het niet verleerd was in de MaX5 en reed na vier ronden al op de vijfde plek, met een ronde later De Backer achter hem, respectievelijk gestart op plek 10 en 9. In ronde 6 was er een grote crash van Wouter de Milde bij het uitkomen van de Hans Ernst bocht. In eerste instantie werd er code 60 gegeven, maar al snel daarna hing de rode vlag uit. De coureur wist ongedeerd uit z’n auto te stappen, maar de bandenstapels waren dusdanig beschadigd dat de race tijdelijk werd stilgelegd. Na ruim een kwartier werd er met Code 60 weer gestart en achter op het circuit rijdend werd de groene vlag gezwaaid. Király wist daarbij de kop te behouden, maar had nu wel Van Gerven op z’n bumper en daarachter Kramer en Dekker. Op het recht eind moest Van Gerven z’n plek opgeven aan Kramer en Dekker, waarbij de laatste uiteindelijk de top twee ook niet meer bij kon houden. Király deed wat hij moest doen en won nipt, met Kramer op slechts 61-honderste seconden naast hem op de finishlijn. Derde werd Dekker, gevolgd door Van Gerven en De Backer.
Na de start van de tweede race bleek al meteen wie de twee snelste rijders op de baan waren: Király en Kramer. In die volgorde hadden de twee coureurs na één ronde al een seconde voorsprong op achtervolgers Van Gerven en Dekker.
De laatste had in de daaropvolgende ronden wat moeite om de andere bij te houden en verloor wat terrein. Daarachter was er een mooie landenstrijd tussen de Brit Chris Woodger en de Belg De Backer om positie vijf. Kramer probeerde aan kop van alles om Király te passeren, links ernaast, rechts ernaast, maar elke keer was Király toch de rijder die het eerste de bocht uit kwam. In de zesde ronde had Tim Martens zijn auto onvoldoende onder controle en nam in zijn val ook de goed rijdende David Koh mee. De eerste veroorzaakte daarmee een code 60 en de laatste moest met een lekkend remcircuit de pits opzoeken. Na de groene vlag bleek de situatie aan kop ineens heel anders te zijn. Kramer leidde de dans, gevolgd door Dekker en Van Gerven. Koploper Király was teruggewezen naar de vierde plek. Kramer bleek nu de allersnelste op de baan want hij liep meteen weg van de achtervolgende drie en reed onbedreigd naar een voor hem belangrijke winst in deze tweede race. Tweede werd Van Gerven, derde Dekker en vierde Király.
Zowel Dekker als Király hadden een goede start van race nummer 3. Bij de eerste doorkomst leidde Dekker de dans al, gevolgd door Király. Bij de eerstvolgende Tarzanbocht liet Király zien dat hij voldoende lef had om z’n auto aan de buitenkant naast Dekker te zetten, dit vol te houden tot in de Gerlachtbocht en vervolgens het voordeel te hebben van de binnenbocht in Hugenholtz, waardoor hij de kop wist over te nemen van Dekker. In deze laatste race van het seizoen lieten beide rijders nog even goed zien waarom deze Cup zo spannend is, want een ronde later deed Dekker precies dezelfde truc bij Király en pakte de kop weer terug. Kramer dook heel slim achter Dekker aan en verwees Király daarmee terug naar de derde positie. Voor hem was het vooral zaak om de race uit te rijden. Dat bleek toen ook De Backer hem nog passeerde op weg naar de finish. Met nog twee ronden te gaan reden Kramer en Dekker zich twee seconden los van de rest en mochten gaan uitmaken wie de race ging winnen. Het bleek opnieuw Kramer te zijn met een verschil van slechts 27-honderste op Dekker. Bijzonder belangrijk voor hem, want dankzij twee keer een winst en één keer een tweede plaats scoorde hij zoveel meer punten dan De Backer dat hij de Belg in de eindstand van het kampioenschap wist te passeren.
De snelste ronde gerekend over de drie races werd gereden door Bart Kramer in de achtste ronde van de eerste race in een tijd van 2:07.624.
Király wint opnieuw het kampioenschap in de Conrad Mazda MaX5 Cup en eindigt op een totaal van 1131 punten. Tweede wordt Kramer met 1098, derde De Backer met 1096. Dan volgen Toine Kreijne met 1063 en de Pool Artur Turcu met 1018 punten.
Het teamkampioenschap ging naar IL Motorsport Racing 2 met coureurs Rudy Schilders, de Brit Chris Woodger en Christiaan Frankenhout, met een totaalscore van 210 punten. Tweede werd Racing for Zandvoort met Gudo d’Hont en Youri Verswijveren met 198 punten, derde Van der Heijden Autosport met de rijders Martin en Dylan Boezaart met 177 punten.
Dit was het laatste van totaal tien seizoenen dat Mazda Motor Nederland deze cup heeft ondersteund. De cup zal binnen het DNRT door blijven gaan, maar de importeur heeft kort geleden de start van een nieuw officieel Nederlands Kampioenschap aangekondigd met het onthullen van een MX-5 racer van de nieuwste generatie. In het komende autosportseizoen 2019 zal deze auto een nieuwe raceklasse vormen onder de naam Mazda MX-5 Cup, binnen het programma van de Supercar Challenge, zoals dat wordt georganiseerd door V-Max Racing uit Breda.