Over MaX5 Racing

MaX5 Racing

In 2003 ontstaat in het Verenigd Koninkrijk het idee voor de MaX5 Cup vanuit een groep vrienden die op zoek naar waren naar een raceklasse waarin competitie centraal stond en met een klein budget haalbaar moest zijn.

De Mazda MX-5 van de eerste generatie (NA) bleek de perfecte keuze:
Voordelig in aanschaf en onderdelen, een laag gewicht, achterwiel aandrijving en ook nog goede stuur eigenschappen.

In 2004 ging de serie van start met 15 MX5-en en per race voegden meer rijders zich onder de deelnemers. 

Vanuit de groeiende populariteit aldaar in combinatie met voorliefde voor het merk Mazda en autosport, heeft Mick Hoogwerf In najaar van 2006 contact gezocht met de MaX5 organisatie, met als gevolg dat tijdens de nieuwjaarsrace in 2007, Mick en Yardy Hoogwerf samen met een groep Engelsen over het zandvoortse asfalt raceten!

In de zomer  van 2007 werd de eerste Nederlandse MaX5cup auto gebouwd en in oktober 2007 werd de de DNRT MaX5cup gepresenteerd. 

In 2008 startten er 3 auto’s, maar de bekendheid groeide en het enthousiasme van de initiatiefnemers en deelnemers deed de klasse goed. Eind seizoen 2009 stonden er 7 auto’s aan de start en was er veel zichtbaarheid door een auto die ingezet werd door Mazda Motor Nederland. Veel pers en bekende rijders reden met deze auto een gastrace.

In 2010 werd de ondersteuning van Mazda uitgebreid en kwam er een groeispurt: van 16 auto’s in 2010 naar meer dan 30 auto’s in 2011!

Mede door de publiciteit van Mazda Nederland en de inzet van een gastenauto voor prominenten zoals Niki Terpstra, Gaston Starreveld en Allard Kalff, blijft de MaX5Cup in de jaren erna gestaag groeien.

Een van de absolute hoogtepunten in de geschiedenis van de MaX5Cup is de deelname aan de Racedagen driven by Max Verstappen in 2016. Bijna 100.000 toeschouwers zagen in het eerste weekend van juni een recordaantal van maar liefst 54 MaX5cup twee spectaculaire races rijden.

 

Ook in de jaren die volgden bleef de cup onverminderd populair, met startvelden van meer dan 40 auto’s en spectaculaire races op Zandvoort, Assen, Zolder en Spa Francorchamps.

Vanaf 2019 kwam de MaX5cup in een klein dipje vanwege het wegvallen van Mazda Nederland en daarmee een deel van de media- aandacht en een aantal rijders.

In de corona-periode 2020/21 heeft de MaX5cup zichzelf opnieuw moeten uitvinden, en met succes: Vanaf 2022 is de interesse in de cup weer gestaag aan het groeien. In 2023 stonden er gemiddeld tussen de 25 en 30 auto’s aan de start.

Sinds vorig seizoen heeft de MaX5cup weer een eigen startveld met gemiddeld 30 auto’s en de verwachting voor 2025 is positief: Het doel is om minimaal 35 to 40 auto’s aan de start te hebben elke race!