MaX5Cup groeit dankzij record aantal Rookies – Deel 2

In 2025 maakt de MaX5 Cup een enorme groei door. Logisch, want het racen met de MX-5 NA is ‘verslavend’ leuk en relatief zeer goed betaalbaar. Dit jaar maar liefst een record rookies in het veld en met een aantal daarvan lieten we je in deel 1 van deze reeks al kennismaken. Hierbij deel 2 met een aantal ‘jonge honden’, maar we beginnen met een iets minder jonge “rookie”.

Startnummer 15: Wilbert Groenewoud

Wilbert is net 50 geworden dus komt hij nog lang niet in aanmerking voor het seniorenklassement (vanaf 55 jaar). Maar hij heeft er intussen al wel 15 race-jaren opzitten met vooral een indrukwekkende lijst verschillende auto’s: BMW 325i E36, BMW 325i E46, Radical, Westfield, Porsche Cayman, Porsche 944 Cup, Porsche 996 GT3 Cup, Porsche 911 Carrera, Porsche Boxster en (opnieuw) Porsche Cayman. Al vanaf het begin in 2010 racet hij bij de DNRT en sinds zijn overstap naar het merk uit Zuffenhausen in 2014 altijd in de PCR klasse. Maar voor deze ondernemer uit Weteringbrug (hij is eigenaar van een Ingenieursbureau in de Weg- en Waterbouw en van een Data Engineering bedrijf in de Energiesector) zat er een traject ‘veranderings-management’ aan te komen. Hij maakte namelijk de overstap van Porsche naar Mazda en dat is best goed uitgepakt. Alleen moest er bij het ombouwen van een MX-5 tot racewagen wel een extra hoge rolkooi worden gemonteerd: Groenewoud is maar liefst 1.93 mtr. lang.

Startnummer 3: Nathan Groenewoud

Het racedebuut van de pas 15-jarige Nathan heeft er voor gezorgd dat ook vader Wilbert de overstap naar de MaX5 Cup heeft gemaakt. Want omdat zoon minderjarig is, moet ‘pa’ altijd bij diens races aanwezig zijn als wettelijke vertegenwoordiger. En als je er dan toch bent…. Nathan ging als kind natuurlijk mee naar de races van zijn vader en vond dat machtig mooi. Thuis zat hij dan ook regelmatig op de simulator te oefenen en dat kwam van pas toen de DNRT in 2022 begon met E-sports. Hij maakte daar zijn ‘virtuele’ racedebuut op het TT Circuit van Assen in….(je raadt het al)…. een MX-5! In 2023 wist hij zelfs de race op Spa te winnen en eindigde hij 3e in het eindklassement. Natuurlijk wilde hij ook ‘echt ’gaan racen en dus deed hij 3 weken na zijn 15e verjaardag de racecursus bij de Rensportschool en haalde zijn EU-licentie. Bij zijn debuut in de Cup dit jaar (net als bij de E-sports op Assen) was Nathan best onder de indruk van het enorme veld van bijna veertig MX5-en. Maar hij liet zich niet intimideren en wist zelfs twee keer voor zijn vader te finishen. Sindsdien blijft hij progressie boeken. Intussen is een 12e plaats algemeen zijn beste finish en was hij bij de  laatste races op Zandvoort -nog steeds pas 15 jaar oud- derde bij de Rookies.

Startnummer 90: Marciano van Ling

Marciano wist al jong dat hij wilde gaan racen net als zijn vader Ron en zijn oom René destijds. Maar het duurde uiteindelijk tot zijn 27e eer hij voldoende tijd en budget had om bij de Rensportschool de racecursus te doen en zijn licentie te halen. Op aanraden van werk-collega Youri Verswijveren, de MaX5 Cup kampioen van het seizoen 2016, besloot hij om te gaan racen in de toen net nieuwe Peugeot 206 Cup van de DNRT. Dat heeft hij maar liefst acht jaar volgehouden en dus had hij de tijd om die auto tot in de kleinste details te leren kennen. Het heeft hem uiteindelijk een prachtige 2e plaats opgeleverd in de eindstand van het seizoen 2023. Het jaar erna ging hij op zoek naar een nieuwe uitdaging en kwam natuurlijk uit bij de MaX5 Cup. Hij nam de ‘kermit-groene’ auto van Patrick Borst over waarmee hij nu rond racet in de kleuren ‘fuchsia-roze’ en twee tinten blauw! Met -door tijdgebrek- weinig trainingsmogelijkheden rijdt hij vooralsnog in het zeer drukke middenveld van de Cup. Hoewel hij het er uitstekend naar zijn zin heeft merkt Marciano wel dat zijn geduld op de proef wordt gesteld. Hij wil zo snel mogelijk verder naar voren!

Startnummer 9: Jamie Elzerman

De nu nog 16-jarige Jamie uit Wezep is zijn hele jonge leven al met gemotoriseerde apparaten bezig. Van kleine quads en crossmotortjes tot crossauto’s waar hij met zijn vader aan sleutelde. Hij is bezig er ook zijn beroep van te maken en volgt sinds een jaar de mbo-opleiding International Motorsport Studies. Deze zomer loopt hij ook al stage als monteur bij de importeur van Radical Sportscars. Zelf begon Elzerman met racen nadat hij voor zijn 14e verjaardag kartlessen cadeau had gekregen. Met een 9pk kart racete hij bij GK4 en NXT en het jaar erop met een 16pk Tillitson 4-takt. Afgelopen jaar reed hij zelfs mee in het WK in die klasse op het circuit van Valencia. Hoewel hij een lekke koppakking kreeg en ook nog regelmatig van de baan gerost werd, is hij vastbesloten om ook dit jaar aan dat WK mee te doen. Na zijn autorensport-licentie gehaald te hebben zou Jamie met een MX-5 van Red Mirror Racing een testrace rijden bij de DRDO. Door een kapotte brandstofpomp ging dat niet door en dus was zijn optreden op 24 mei op Zandvoort ook echt zijn vuurdoop. Maar eigenlijk ging het verrassend goed met een 28e en een 22e plek in een veld van 39 MX5-en in respectievelijk race 1 en 3. In race 2 finishte hij zelfs op een uiterst verdienstelijke 15e plek. Maar toen bleek dat diverse andere deelnemers flinke tijdstraffen kregen, stond in de einduitslag van pas zijn tweede autorace: ‘Jamie Elzerman 6e’!!

Startnummer 61: Lucas Zanotti Rocha

Na deelnemers uit België, Duitsland, Rusland en Zuid-Afrika is de MaX5 Cup nu nog internationaler geworden met de komst van deze Braziliaan wiens familie ooit uit Italië geëmigreerd is. Hij woonde in de stad Vitoria en dat lag maar liefst 950 kilometer van het dichtstbijzijnde circuit, namelijk dat van Sao Paolo. Dus deden Lucas’ neven dichterbij huis aan Rallycross en ging hij zelf vooral Dragracen. Eerst met een Peugeot 206 en later met een Honda Civic VTi die hij flink opvoerde met onder andere gebruik van stikstof (nitro). Ook maakte hij de auto steeds lichter waardoor zijn vriendin (intussen zijn vrouw) Jessica mee naar de races mocht rijden als passagier, zittend in een ultralichte….tuinstoel! Na een aantal jaren in Ierland te hebben gewoond, kwam Lucas in 2017 naar Nederland om voor een Amerikaans bedrijf in Data Security in Amsterdam een kantoor op te zetten dat hij nu nog steeds leidt. Na door een collega te zijn uitgenodigd om met een Ford Focus ST het circuit op te gaan, ging hij zelf trackdays rijden met een BMW 328i E46. In april van dit jaar haalde hij zijn clublicentie en zijn EU-licentie (verplicht voor de MaX5 Cup) en dus kon hij op zijn 35e eindelijk zijn racedebuut maken. De eerste meters in de training waren ook daadwerkelijk zijn allereerste meters in de MX-5 die hij kort daarvoor gekocht had. In race één crashte hij al na 3 ronden. Niet zijn schuld: hij probeerde namelijk een andere deelnemer te ontwijken. Het feit dat Zanotti Rocha na afloop van die eerste racedag werd uitgeroepen tot ‘Driver of the Day’ moet dan ook vooral worden gezien als een aanmoedigingsprijs. Sindsdien gaat het stukken beter met tijdens de races op 6 juli zelfs een 23e plek overall. En net als in zijn werk streeft hij naar constante verbetering. Dus verdiept hij zich in autosport vakliteratuur als ‘Ultimate Speed Secrets’. Die Lucas Zanotti: die komt er wel!